DE VERDELING VAN STUDIELASTUREN EN LESUREN OVER DE METHODE 1e en 2e druk schooljaar 2020-2021
VWO | ||||
CE/SE Lesbrieven | Druk | Studielasturen | Lesuren¹ | |
Financiële Zelfredzaamheid | 2 | CE/SE | 47 | 37 |
Bedrijf Starten | 1 | CE/SE | 50 | 40 |
Onderneem-het-zelf | 1 | CE/SE | 20 | 17 |
Personeelsbeleid en Interne Organisatie | 2 | CE/SE | 38 | 30 |
Marktverovering | 2 | CE/SE | 23 | 16 |
Financiering en Verslaggeving | 2 | CE | 58 | 40 |
Investeren | 1 | SE | 8 | 6 |
Het Resultaat | 2 | CE | 59 | 42 |
Totaal (excl. keuzeonderwerpen) | 303 | 228 | ||
Keuzelesbrieven | ||||
Circulair Ondernemen | 1 | SE | 14 | 9 |
Bedrijfseconomie@home | 1 | SE | 12 | 11 |
Boekhoudmodule4) | 3 | SE | (37) | (40) |
Basisvaardigheden | ||||
Het Rekenwonder | 7 | SE | 6 | 5 |
Totaal | 266 | 199 | ||
Niet ingevuld2) | 105 | 26 5) | ||
Totaal beschikbaar3) | 440 |
279 |
- Studielasturen zijn uren van 60 minuten en lesuren zijn uren van 50 minuten.
- Betreft de uren van de studielast die niet ingevuld zijn en deze kunnen worden gereserveerd om extra lessen in te bouwen voor het geven van samenvattingen, extra uitleg, het bespreken van het laatste examen, het geven van extra ICT-opdrachten, het laten maken van een praktische opdracht, het meedoen aan managementgames.
- Bij het schatten van het totale aantal lesuren is verondersteld dat er 36 weken effectief les kan worden gegeven in 4 havo, 4 vwo en 5 vwo en 33 weken in de examenklassen, en dat voor Bedrijfseconomie 3 lesuren beschikbaar zijn in 4 en 5 havo, 2 lesuren in 4 vwo en 3 uur in 5 en 6 vwo.
- Deze module is zeer flexibel inzetbaar. Indien u alles behandelt, heeft u 40 lessen nodig. Als u echter alleen de boekhoudcyclus aan de orde stelt, bent u maar 20 lessen kwijt. Het is zelfs mogelijk om deze cyclus nog minder uitgebreid te behandelen, in dat geval bent u slechts 11 lessen kwijt.
- Er wordt verondersteld dat leerlingen alle cases en diagnostische toetsen maken, doen ze dat niet dan houden ze tijd over.
DE VERDELING VAN STUDIELASTUREN EN LESUREN OVER DE METHODE 1e druk schooljaar 2019-2020
VWO | ||||
CE/SE Lesbrieven | Druk | Studielasturen | Lesuren¹ | |
Financiële Zelfredzaamheid | 1 | CE/SE | 49 | 39 |
Bedrijf Starten | 1 | CE/SE | 50 | 40 |
Onderneem-het-zelf | 1 | CE/SE | 20 | 17 |
Personeelsbeleid en Interne Organisatie | 1 | CE/SE | 38 | 30 |
Marktverovering | 1 | CE/SE | 24 | 18 |
Financiering en Verslaggeving | 1 | CE | 61 | 44 |
Investeren | 1 | SE | 8 | 6 |
Het Resultaat | 1 | CE | 60 | 43 |
Totaal (excl. keuzeonderwerpen) | 310 | 237 | ||
Keuzelesbrieven | ||||
Circulair Ondernemen | 1 | SE | 14 | 9 |
Bedrijfseconomie@home | 1 | SE | 12 | 11 |
Boekhoudmodule4) | 3 | SE | (37) | (40) |
Basisvaardigheden | ||||
Het Rekenwonder | 7 | SE | 6 | 5 |
Totaal | 342 | 262 | ||
Niet ingevuld2) | 98 | 17 5) | ||
Totaal beschikbaar3) | 440 |
279 |
- Studielasturen zijn uren van 60 minuten en lesuren zijn uren van 50 minuten.
- Betreft de uren van de studielast die niet ingevuld zijn en deze kunnen worden gereserveerd om extra lessen in te bouwen voor het geven van samenvattingen, extra uitleg, het bespreken van het laatste examen, het geven van extra ICT-opdrachten, het laten maken van een praktische opdracht, het meedoen aan managementgames.
- Bij het schatten van het totale aantal lesuren is verondersteld dat er 36 weken effectief les kan worden gegeven in 4 havo, 4 vwo en 5 vwo en 33 weken in de examenklassen, en dat voor Bedrijfseconomie 3 lesuren beschikbaar zijn in 4 en 5 havo, 2 lesuren in 4 vwo en 3 uur in 5 en 6 vwo.
- Deze module is zeer flexibel inzetbaar. Indien u alles behandelt, heeft u 40 lessen nodig. Als u echter alleen de boekhoudcyclus aan de orde stelt, bent u maar 20 lessen kwijt. Het is zelfs mogelijk om deze cyclus nog minder uitgebreid te behandelen, in dat geval bent u slechts 11 lessen kwijt.
- Er wordt verondersteld dat leerlingen alle cases en diagnostische toetsen maken, doen ze dat niet dan houden ze tijd over.
LESSENPLAN/STUDIEPLAN
Een lessenplan kan slechts een leidraad zijn. U kunt immers te maken krijgen met briljante of middelmatige leerlingen, met leerlingen waarmee u goed kunt opschieten of met leerlingen waarmee u constant overhoop ligt, met lestijden van 30, 40, 45, 50 of zelfs 100 minuten, enz. Er is een lessenplan voor zelfstandig werken opgenomen waarbij steeds is verondersteld dat een les c.q. studie-uur 50 minuten bedraagt.
In het lessenplan gaat het puur om de tijd die de leerling nodig heeft voor het doornemen van het lesmateriaal, het maken van alle opdrachten, het controleren van de antwoorden met behulp van de uitwerkingenboekjes of met behulp van Bedrijfseconomieplus, het maken van de diagnostische toetsen en alle cases.
Het begrip lessenplan is hier misschien een wat verouderd begrip en het is misschien beter om te spreken van een studieplan, want de leerling hoeft immers niet alles in de les te doen.
Verder gaat het lessenplan/studieplan ervan uit dat de leerling de lesbrief geheel zelfstandig doorwerkt en dat u als docent geen frontale lessen geeft, zoals: het geven van een klassikale inleiding op de lesbrief, het klassikaal behandelen van een bepaalde theorie, het klassikaal bespreken van de uitwerkingen van bepaalde opdrachten of het geven van een samenvatting. U kunt natuurlijk wel frontale lessen geven maar in dat geval dient u het lessenplan/studieplan aan te passen. Indien u bijvoorbeeld twee lessen wilt besteden aan uitleg, twee lessen aan het bespreken van belangrijke opdrachten en een les aan een samenvatting dan dient u het lessenplan uit te breiden met 5 lessen.
Het lessenplan gaat ervan uit dat de leerlingen alle cases maken. Het overslaan van cases is ook mogelijk, bijvoorbeeld omdat u de case niet van belang acht of omdat u de case later wilt laten uitvoeren. De methode is nogal flexibel en het lessenplan/studieplan zal daarom moeten worden afgestemd op de situatie van de school en de wensen en eisen van de sectie Bedrijfseconomie.
LESSENPLAN VWO
HET REKENWONDER HAVO/VWO 4e, 5e, 6e en 7e druk
les | maken door leerling |
1 | Opdracht 1 t/m 11 |
2 | Opdracht 12 t/m 26 |
3 | 27 t/m 38 |
4 | 39 t/m 58 |
5 | 59 t/m 67 |
Studielast Het Rekenwonder
Uitgaande voor het voorgaande lessenplan/studieplan resulteert de volgende studielast voor de lesbrief.
Doorwerken van de lesbrief: | 5 × 50/60 | 4 uur en 10 minuten |
Studeren¹ | 1 uur en 50 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 6 uur |
¹ Het betreft hier de tijd die nodig is voor het eventueel maken van een samenvatting, het bestuderen van de stof voor proefwerken, school- en centraal examen.
ONDERNEEM-HET-ZELF HAVO/VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | maken door leerling | les | maken door leerling | les | maken door leerling |
1 | Opdr. 1.1 t/m 1.4 | 6 | 2.11 | 11 | 3.1 | 16 | 3.8 + 3.9 |
2 | 1.5 t/m D-toets 1 | 7 | 2.12 + 2.13 | 12 | 3.2 t/m 3.4 | 17 | 3.10, D-toets 3 |
3 | 2.1 t/m 2.4 | 8 | 2.14 + 2.15 | 13 | 3.5 | ||
4 | 2.5 t/m 2.7 | 9 | 2.16 | 14 | 3.6 | ||
5 | 2.8 t/m 2.10 | 10 | 2.16, D-toets 2 | 15 | 3.7 |
Studielast Onderneem-het-zelf Havo/Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 17 × 50/60 | 14 uur en 10 minuten |
Studeren | 3 uur | |
Proefwerk maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerken | 50 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 20 uur |
ONDERNEEM-HET-ZELF HAVO/VWO 1e druk ALTERNATIEF
les | maken door leerling | les | maken door leerling | les | maken door leerling | les | maken door leerling |
1 | Opdr. 1.1 t/m 1.4 | 6 | Case 2.3 | 11 | 3.1 | 16 | Opdr. 3.8, case 3.4 of case 3.5 |
2 | 1.5 t/m D-toets 1 | 7 | Opdr. 2.12 + 2.13 | 12 | 3.2 t/m 3.4 | 17 | Case 3.6, D-toets 3 |
3 | 2.1 t/m 2.4 | 8 | 2.14, case 2.4 | 13 | Case 3.1 | 18 | Case 3.7 of 3.8 |
4 | 2.5 t/m 2.7 | 9 | 2.16 | 14 | Case 3.2 | ||
5 | 2.8, case 2.1, case 2.2 | 10 | 2.16, D-toets 2 | 15 | Case 3.3 |
Studielast Onderneem-het-zelf Havo/Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 18 × 50/60 | 15 uur |
Studeren | 3 uur | |
Proefwerk maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerken | 50 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 21 uur |
FINANCIËLE ZELFREDZAAMHEID VWO 2e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | Opdr 1.1 t/m 1.8 | 11 | D-toets 3, case 3.1, 3.2 | 21 | D-toets 5(12 t/m 15), case 5.1 | 31 | D-toets 7 (14), case 7.1 |
2 | D-toets 1, case 1.1 | 12 | 4.1 t/m 4.8 | 22 | Case 5.2 opdr 6.1 t/m 6.6 | 32 | Case 7.2 |
3 | Case 1.1 | 13 | 4.9 t/m 4.13 | 23 | 6.7 t/m 6.16 | 33 | 8.1 t/m 8.7 |
4 | Case 1.2, 1.3 | 14 | 4.13 t/m D-toets 4 (1 t/m 7) | 24 | 6.17 t/m 6.21 | 34 | 8.8 t/m 8.12 |
5 | 2.1 t/m 2.5 | 15 | D-toets 4 (8, 9) Case 4.1 | 25 | D-toets 6 case 6.1 | 35 | 8.13 t/m 8.15 |
6 | 2.6 t/m 2.9 | 16 | Case 4.1, 4.2, 4.3 | 26 | case 6.1, | 36 | D-toets 8 |
7 | D-toets 2 | 17 | 5.1 t/m 5.6.3 | 27 | 7.1 t/m 7.9 | 37 | Case 8.1 t/m 8.4 |
8 | Case 2.1, 2.2 | 18 | 5.6.4 t/m 5.12 | 28 | 7.10 t/m 7.14 | ||
9 | 3.1 t/m 3.8 | 19 | 5.13 t/m 5.19 | 29 | 7.15 t/m 7.18 | ||
10 | 3.9 t/m 3.16 | 20 | 5.20 t/m D-toets 5 (1 tm 11) | 30 | D-toets 7 (1 t/m 13) |
Studielast Financiële Zelfredzaamheid vwo
Doorwerken van de lesbrief | 37 × 50/60 | 30 uur en 50 minuten |
Studeren | 12 uur | |
Proefwerk maken | 2 uur en 30 minuten | |
Bespreken proefwerken | 1 uur en 40 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 47 uur |
FINANCIËLE ZELFREDZAAMHEID VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | Opdr 1.1 t/m 1.8 | 11 | 3.12 t/m 3.16 D-toets 3 | 21 | 5.13 t/m 5.19 | 31 | 7.14 t/m 7.18 |
2 | D-toets 1, case 1.1 | 12 | D-toets 3, case 3.1 | 22 | 5.20 t/m D-toets 5 (1 tm 11) | 32 | D-toets 7 (1 t/m 12) |
3 | Case 1.1 | 13 | Case 3.2 | 23 | D-toets 5(12 t/m 15) | 33 | D-toets 7 (13, 14), case 7.1 |
4 | Case 1.2, 1.3 | 14 | 4.1 t/m 4.8 | 24 | Case 5.1, 5.2 | 34 | Case 7.1, 7.2 |
5 | 2.1 t/m 2.5 | 15 | 4.9 t/m 4.13 | 25 | 6.1 t/m 6.10 | 35 | 8.1 t/m 8.7 |
6 | 2.6 t/m 2.9 | 16 | 4.14 t/m, D-toets 4 | 26 | 6.11 t/m 6.18 | 36 | 8.8 t/m 8.12 |
7 | D-toets 2 | 17 | Case 4.1 | 27 | 6.19 t/m D-toets 6 (1 t/m 9) | 37 | 8.13 t/m 8.15 |
8 | Case 2.1, 2.2 | 18 | Case 4.2, 4.3 | 28 | D-toets 6 (10,11), case 6.1 | 38 | D-toets 8 |
9 | 3.1 t/m 3.6 | 19 | 5.1 t/m 5.6.3 | 29 | 7.1 t/m 7.7 | 39 | Case 8.1 t/m 8.4 |
10 | 3.7 t/m 3.11 | 20 | 5.6.4 t/m 5.12 | 30 | 7.8 t/m 7.13 |
Studielast Financiële Zelfredzaamheid vwo
Doorwerken van de lesbrief | 39 × 50/60 | 32 uur en 30 minuten |
Studeren | 12 uur | |
Proefwerk maken | 2 uur en 30 minuten | |
Bespreken proefwerken | 1 uur en 40 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 49 uur |
BEDRIJF STARTEN VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | 1.1 t/m 1.6 | 11 | D-toets 2 | 21 | 3.34 t/m 3.36 | 31 | 4.8 t/m 4.9 |
2 | 1.7 t/m 1.12 | 12 | D-toets 2 | 22 | 3.37,3.38 D-toets 1 t/m 6 | 32 | 4.10 |
3 | 1.13 t/m 1.18 | 13 | 3.1 t/m 3.5 | 23 | D-toets (7 t/m 20) | 33 | D-toets 4 |
4 | 1.19 t/m 1.23 | 14 | 3.6 t/m 3.7 | 24 | Case 3.1 | 34 | Case 4.1 of 4.2 |
5 | 1.24 D-toets 1 | 15 | 3.8 t/m 3.10 | 25 | Case 3.2 | 35 | Case 4.1 of 4.2 |
6 | Case 1.1 | 16 | 3.11 t/m 3.17 | 26 | 4.1 t/m 4.2 | 36 | Case 4.1 of 4.2 |
7 | 2.1 t/m 2.12 | 17 | 3.18 t/m 3.20 | 27 | 4.3 t/m 4.4 | 37 | Case 4.1 of 4.2 |
8 | 2.13 t/m 2.20 | 18 | 3.21 t/m 3.26 | 28 | 4.5 | 38 | 5.1 t/m 5.2 |
9 | 2.21 t/m 2.24 | 19 | 3.27 t/m 3.29 | 29 | 4.6 | 39 | 5.3, D-toets 5 |
10 | 2.25 t/m 2.26 | 20 | 3.30 t/m 3.33 | 30 | 4.7 | 40 | 6.1 t/m 6.5 |
Studielast Bedrijf Starten vwo
Doorwerken van de lesbrief | 40 × 50/60 | 33 uur en 20 minuten |
Studeren | 12 uur | |
Proefwerk maken | 2 uur en 30 minuten | |
Bespreken proefwerken | 1 uur en 40 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 50 uur |
PERSONEELSBELEID EN INTERNE ORGANISATIE VWO 2e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdr. 1.1 t/m 2.5 | 9 | 4.7 t/m D-toets 4 | 17 | 6.6 t/m D-toets 6 | 25 | Case 7.2 t/m 8.1 |
2 | 2.6 t/m 2.10 | 10 | Case 4.1 t/m 5.4 | 18 | Case 6.1 | 26 | 8.2 t/m 8.7 |
3 | 2.11 t/m D-toets 2 | 11 | 5.5 t/m 5.9 | 19 | 7.1 t/m 7.5 | 27 | 8.8 t/m 8.12 |
4 | Case 2.1 | 12 | 5.10 t/m 5.13 | 20 | 7.6 t/m 7.9 | 28 | D-toets 8 |
5 | Case 2.1 | 13 | 5.14 t/m D-toets 5 | 21 | 7.10 t/m D-toets (1 t/m 13) | 29 | Case 8.1, 8.2 |
6 | 3.1 t/m 3.6 | 14 | Case 5.1 | 22 | D-toets 7 (14 t/m 16) | 30 | Case 8.3, 8.4 |
7 | 3.7 t/m D-toets 3 | 15 | Case 5.1 | 23 | Case 7.1 | ||
8 | 4.1 t/m 4.6 | 16 | 6.1 t/m 6.5 | 24 | Case 7.1 |
Studielast Personeelsbeleid en Interne Organisatie Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 30 × 50/60 | 25 uur |
Studeren | 10 uur | |
Proefwerk maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerken | 1 uur en 40 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 38 uur |
PERSONEELSBELEID EN INTERNE ORGANISATIE VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdr. 1.1 t/m 2.4 | 9 | 4.6 t/m D-toets 4 | 17 | 6.6 t/m D-toets 6 | 25 | Case 7.2 t/m 8.1 |
2 | 2.5 t/m 2.10 | 10 | Case 4.1 t/m 5.4 | 18 | Case 6.1 | 26 | 8.2 t/m 8.7 |
3 | 2.11 t/m D-toets 2 | 11 | 5.5 y/m 5.9 | 19 | 7.1 t/m 7.5 | 27 | 8.8 t/m 8.12 |
4 | Case 2.1 | 12 | 5.10 t/m 5.13 | 20 | 7.6 t/m 7.9 | 28 | D-toets 8 |
5 | Case 2.1 | 13 | 5.14 t/m D-toets 5 | 21 | 7.10 t/m D-toets (1 t/m 13) | 29 | Case 8.1, 8.2 |
6 | 3.1 t/m 3.6 | 14 | Case 5.1 | 22 | D-toets 7 (14 t/m 16) | 30 | Case 8.3, 8.4 |
7 | 3.7 t/m case 3.1 | 15 | Case 5.1 | 23 | Case 7.1 | ||
8 | 4.1 t/m 4.5 | 16 | 6.1 t/m 6.5 | 24 | Case 7.1 |
Studielast Personeelsbeleid en Interne Organisatie Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 30 × 50/60 | 25 uur |
Studeren | 10 uur | |
Proefwerk maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerken | 1 uur en 40 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 38 uur |
MARKTVEROVERING VWO 2e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdr. 1.1 t/m D-toets 1 | 5 | 2.17 t/m D-toets 2 | 9 | 4.4 t/m 4.7 | 13 | D-toets 4 (1 t/m 22) |
2 | 2.1 t/m 2.5 | 6 | Case 2.1, 2.2 | 10 | 4.8 t/m 4.11 | 14 | D-toets 4 (23 t/m 25) |
3 | 2.6 t/m 2.11 | 7 | 3.1 t/m 3.5 | 11 | 4.12 t/m 4.16 | 15 | Case 4.1 |
4 | 2.12 t/m 2.16 | 8 | D-toets 3 t/m 4.3 | 12 | 4.17 t/m 4.19 | 16 | Case 4.1, 4.2 |
Studielast Marktverovering Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 16 × 50/60 | 13 uur en 20 minuten |
Studeren | 6 uur | |
Proefwerk maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerken | 1 uur en 40 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 23 uur |
MARKTVEROVERING VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdr. 1.1 t/m D-toets 1 | 6 | D-toets 2, Case 2.1, 2.2 | 11 | 4.6 t/m 4.10 | 16 | D-toets 4 (24 t/m 26, Case 4.1 (1 t/m 5) |
2 | 2.1 t/m 2.5 | 7 | Case 2.2 | 12 | 4.11 t/m 4.14 | 17 | Case 4.1 |
3 | 2.6 t/m 2.11 | 8 | 3.1 t/m 3.5 | 13 | 4.15 t/m 4.18 | 18 | Case 4.2, 4.3 |
4 | 2.12 t/m 2.14 | 9 | D-toets 3 t/m 4.2 | 14 | 4.19 t/m 4.21 | ||
5 | 2.15 t/m 2.18 | 10 | 4.3 t/m 4.5 | 15 | D-toets 4 (1 t/m 23) |
Studielast Marktverovering Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 18 × 50/60 | 15 uur |
Studeren | 6 uur | |
Proefwerk maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerken | 50 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 24 uur |
FINANCIERING EN VERSLAGGEVING VWO 2e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdr.1.1 t/m 1.3 | 11 | 2.23 t/m 2.25 | 21 | 4.5, D-toets 4, 5.1 | 31 | 5.26, 5.27 |
2 | 1.4 t/m 1.7 | 12 | 2.26 t/m 2.29 (deel) | 22 | 5.2, 5.3 | 32 | D-toets 5 : 1 t/m 14 |
3 | 1.8 t/m 1.11 | 13 | 2.29, 2.30 | 23 | 5.4 t/m 5.6 | 33 | D-toets 5 : 15 t/m 20 |
4 | D-toets 1 t/m 19 | 14 | D-toets 2 | 24 | 5.7 t/m 5.8 | 34 | Case 5.1 |
5 | D-toets 21, 22, case 1.1 | 15 | 3.1 t/m 3.4 | 25 | 5.9 t/m 5.13 | 35 | Case 5.2 |
6 | 2.1 t/m 2.7 | 16 | 3.5 t/m 3.9 | 26 | 5.14 t/m 5.16 | 36 | 6.1 t/m 6.5 |
7 | 2.8 t/m 2.13 | 17 | 3.10, 3.11 | 27 | 5.17 t/m 5.19 | 37 | 6.6 t/m 6.10 |
8 | 2.14 t/m 2.16 | 18 | 3.12 t/m 3.14 | 28 | 5.20, 5.21 | 38 | 6.11, 6.12 |
9 | 2.17 t/m 2.20 | 19 | D-toets 3 | 29 | 5.22, 5.23 | 39 | D-toets 6, case 6.1 |
10 | 2.21 t/m 2.22 | 20 | 4.1 t/m 4.4 | 30 | 5.24, 5.25 | 40 | Case 6.1 |
Studielast Financiering en Verslaggeving Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 40 × 50/60 | 33 uur en 20 minuten |
Studeren | 20 uur | |
Proefwerken maken | 3 uur en 20 minuten | |
Bespreken proefwerk | 1 uur | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 58 uur |
FINANCIERING EN VERSLAGGEVING VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdr.1.1 t/m 1.3 | 12 | 2.23 t/m 2.25 | 23 | 5.2, 5.3 | 34 | 5.32, 5.33 |
2 | 1.4 t/m 1.7 | 13 | 2.26 t/m 2.29 | 24 | 5.4 t/m 5.6 | 35 | D-toets 5 : 1 t/m 14 |
3 | 1.8 t/m 1.10 | 14 | 2.30, 2.31 | 25 | 5.7 t/m 5.9 | 36 | D-toets 5 : 15 t/m 20 |
4 | 1.11, 1.12 D-toets 1 t/m 11 | 15 | D-toets 2: 1 t/m 17 | 26 | 5.10 t/m 5.13 | 37 | Case 5.1 |
5 | D-toets 12 t/m 22 | 16 | 3.1 t/m 3.4 | 27 | 5.14 t/m 5.16 | 38 | Case 5.2 |
6 | Case 1 | 17 | 3.5 t/m 3.9 | 28 | 5.17 t/m 5.19 | 39 | 6.1 t/m 6.5 |
7 | 2.1 t/m 2.7 | 18 | 3.10, 3.11 | 29 | 5.20, 5.21 | 40 | 6.6 t/m 6.10 |
8 | 2.8 t/m 2.12 | 19 | 3.12 t/m 3.14 | 30 | 5.22, 5.23 | 41 | 6.1, 6.12 |
9 | 2.13 t/m 2.16 | 20 | D-toets 3 | 31 | 5.24, 5.25 | 42 | D-toets 6 |
10 | 2.17 t/m 2.19 | 21 | 4.1 t/m 4.4 | 32 | 5.26 t/m 5.28 | 43 | Case 6.1 |
11 | 2.20 t/m 2.22 | 22 | 4.5, D-toets 4, 5.1 | 33 | 5.29 t/m 5.31 | 44 | Case 6.1 |
Studielast Financiering en Verslaggeving Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 44 × 50/60 | 36 uur en 40 minuten |
Studeren | 20 uur | |
Proefwerken maken | 3 uur en 20 minuten | |
Bespreken proefwerk | 1 uur | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 61 uur |
INVESTEREN VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | maken door leerling |
1 | Opdr. 1.1 t/m 1.3 | 4 | Case 1.1, case 1.2 |
2 | 1.4 t/m 1.7 | 5 | 2.1 t/m 2.5 |
3 | D-toets 1, case 1.1 | 6 | 2.6 t/m D-toets 2 |
Studielast investeren Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 6× 50/60 | 5 uur |
Studeren | 1 uur | |
Proefwerken maken | 50 minuten | |
Bespreken proefwerk | 50 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 8 uur |
HET RESULTAAT VWO 2e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | Opdr 1.1 t/m 1.4 | 12 | 3.12 t/m 3.15 | 23 | 5.3 t/m 5.6 | 34 | 6.26, 6.27 |
2 | 1.5 t/m 1.12 | 13 | 3.16 t/m D-toets 3 (1 t/m 10) | 24 | 5.7 t/m 5.13 | 35 | 6.28 t/m 6.32 |
3 | 1.13, D-toets 1 t/m 12 | 14 | D-toets 3 (11, 12) , case 3.1 | 25 | 5.14, D-toets 5 (1 t/m 11) | 36 | 6.33 t/m 6.36 |
4 | D-toets 13 t/m 15, case 1.1 opdr 2.1, 2.2 | 15 | Case 3.2, opdr 4.1, 4.2 | 26 | D-toets 12 t/m 15, Case 5.1, 5.2 | 37 | D-toets 6 |
5 | 2.3 t/m 2.6 | 16 | 4.3 t/m 4.6 | 27 | 6.1 t/m 6.4 | 38 | Case 6.1 |
6 | 2.7 t/m 2.10 | 17 | 4.7 t/m 4.10 | 28 | 6.5 t/m 6.7 | 39 | Case 6.2 |
7 | 2.11, 2.12, D-toets 2 (1 t/m 11) | 18 | 4.11, 4.12 | 29 | 6.8 t/m 6.12 | 40 | Case 6.3 |
8 | D-toets 2 (12 t/m 14) Case 2.1, 2.2 | 19 | 4.13 | 30 | 6.13 t/m 6.15 | 41 | 7.1, 7.2, D-toets 1 t/m 5 |
9 | 3.1 t/m 3.3 | 20 | 4.14, 4.15 | 31 | 6.16 t/m 6.18 | 42 | D-toets 6 t/m 12, Case 7.1 |
10 | 3.3 t/m 3.6 | 21 | D-toets 4 | 32 | 6.19 t/m 6.21 | ||
11 | 3.7 t/m 3.11 | 22 | Case 4.1, opdr 5.1, 5.2 | 33 | 6.22 t/m 6.25 |
Studielast Het Resultaat Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 42 × 50/60 | 35 uur |
Studeren | 20 uur | |
Proefwerken maken | 3 uur en 20 minuten | |
Bespreken proefwerk | 1 uur | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 59 uur |
HET RESULTAAT VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | Opdr 1.1 t/m 1.4 | 12 | 3.11 t/m 3.14 | 23 | Case 4.1, opdr 5.1, 5.2 | 34 | 6.22 t/m 6.25 |
2 | 1.5 t/m 1.12 | 13 | 3.15 t/m 3.17 | 24 | 5.3 t/m 5.6 | 35 | 6.26, 6.27 |
3 | 1.13, D-toets 1 t/m 13 | 14 | D-toets 3 | 25 | 5.7 t/m 5.13 | 36 | 6.28 t/m 6.32 |
4 | D-toets 14 t/m 16, case 1.1 | 15 | Case 3.1, 3.2 | 26 | 5.14, D-toets 5 (1 t/m 11) | 37 | 6.33 t/m 6.36 |
5 | 2.1 t/m 2.5 | 16 | 4.1 t/m 4.3 | 27 | D-toets 12 t/m 15, Case 5.1, 5.2 | 38 | D-toets 6 |
6 | 2.6 t/m 2.9 | 17 | 4.4 t/m 4.6 | 28 | 6.1 t/m 6.4 | 39 | Case 6.1 |
7 | 2.10 t/m 2.12 | 18 | 4.7 t/m 4.10 | 29 | 6.5 t/m 6.7 | 40 | Case 6.2 |
8 | D-toets 2 | 19 | 4.11, 4.12 | 30 | 6.8 t/m 6.12 | 41 | Case 6.3 |
9 | Case 2.1, 2.2, opdr 3.1, 3.2 | 20 | 4.13 | 31 | 6.13 t/m 6.15 | 42 | 7.1, 7.2, D-toets 1 t/m 5 |
10 | 3.3 t/m 3.4 | 21 | 4.14, 4.15 | 32 | 6.16 t/m 6.18 | 43 | D-toets 6 t/m 12, Case 7.1 |
11 | 3.5 t/m 3.10 | 22 | D-toets 4 | 33 | 6.19 t/m 6.21 |
Studielast Het Resultaat Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 43× 50/60 | 35 uur en 50 minuten |
Studeren | 20 uur | |
Proefwerken maken | 3 uur en 20 minuten | |
Bespreken proefwerk | 1 uur | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 60 uur |
CIRCULAIR ONDERNEMEN VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | Opdr. 1.1 t/m 1.4 | 4 | 2.4 t/m 2.8 | 6 | 2.14 t/m D-toets 2 | 8 | 3.5 t/m D-toets 3 |
2 | 1.5 t/m 1.8 | 5 | 2.9 t/m 2.13 | 7 | 3.1 tot 3.5 | 9 | 4.1 t/m D-toets 4 |
3 | 1.9, D-toets 1, 2.1 t/m 2.3 |
Studielast Circulair Ondernemen Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 9 × 50/60 | 7 uur en 30 minuten |
Studeren | 4 uur | |
Proefwerken maken | 1 uur en 40 minuten | |
Bespreken proefwerk | 50 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 14 uur |
BEDRIJFSECONOMIE@HOME VWO 1e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | Opdr. 2.1 t/m 2.5 | 4 | 3.1 t/m 3.4 | 7 | 4.3 Casus 3 | 10 | 6.4 |
2 | 2.6 t/m 2.7 Casus 1 | 5 | 3.5, 3.6 Casus 2 | 8 | 5.1 t/m 5.3 | 11 | Casus 4 |
3 | Casus 1 | 6 | Casus 2, 4.1, 4.2 | 9 | 6.1 t/m 6.3 |
Studielast Bedrijfseconomie@home Vwo
Doorwerken van de lesbrief | 11 × 50/60 | 9 uur en 10 minuten |
Studeren | 1 uur | |
Proefwerken maken | 50 minuten | |
Bespreken proefwerk | 30 minuten | |
Extra vaardigheidsopdrachten | p.m. | |
Totaal | 12 uur |
DE BOEKHOUDMODULE HAVO/VWO 3e druk
les | maken door leerling | les | les | les | |||
1 | opdracht 1 t/m 5 | 11 | 49 t/m 50 | 21 | 1 t/m 5 | 31 | 32 en uitloop |
2 | 6 t/m 15 | 12 | 51 t/m 53 | 22 | 6 t/m 8 | 32 | 33 t/m 36 |
3 | 16 t/m 26 | 13 | 54 t/m 58 (deel) | 23 | 9 t/m 11 | 33 | 37 t/m 39 |
4 | 27 t/m 29 | 14 | 58 t/m 60 | 24 | 12 t/m 15 (deel) | 34 | 40 t/m 41 |
5 | 30 t/m 32 | 15 | 61 t/m 63 (deel) | 25 | 15 t/m 17 | 35 | 42 t/m 46 |
6 | 33 t/m 36 | 16 | 63 t/m 65 | 26 | 18 t/m 20 | 36 | 47 t/m 48 |
7 | 37 t/m 38 | 17 | 66 t/m 67 (deel) | 27 | 21 t/m 24 | 37 | 49 t/m 52 |
8 | 39 t/m 43 | 18 | 67 t/m 68 | 28 | 25 t/m 27 | 38 | 53 t/m 57 |
9 | 44 t/m 46 | 19 | 69 t/m 72 | 29 | 28 t/m 30 | 39 | 58 |
10 | 47 t/m 48 | 20 | 73 t/m 76 | 30 | 31 t/m 32.19 | 40 | 59 |
Studielast Boekhoudmodule Havo/Vwo1)
Doorwerken van de lesbrief: 40 x 50/60 | 33 uur en 20 minuten | ||||||
Studeren2) | p.m. | ||||||
Proefwerken maken | p.m. | ||||||
Administratiespel | 3 uur en 20 minuten | ||||||
Extra opdrachten | p.m. | ||||||
Totaal | 37 uur |
- Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de manier waarop u dit lesmateriaal op uw school implementeert. Indien u bijvoorbeeld alleen hoofdstuk 1 behandelt met als afsluiting het administratiespel dan is de studielast maar 20 uur.
- Het betreft hier de tijd die nodig is voor het eventueel maken van een samenvatting, het bestuderen van de stof voor proefwerken, school- en centraal examen.